ماده 1
بنیاد مسكن انقلاب اسلامی كه در این اساسنامه اختصاراً بنیاد نامیده میشود نهاد انقلاب اسلامی است كه بر اساس فرمان 21 فروردین 1358 رهبر كبیر انقلاب اسلامی است حضرت امام خمینی مدظله به منظور تأمین مسكن محرمان به ویژه روستائیان در چهارچوب سیاستها و برنامههای دولت تشكیل گردیده است.
ماده 2
مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندیهای مسكن محرومان اعم از روستائی و شهری فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشاركت، همكاری و خویاری مردم و دستگاههای مختلف.
ماده 3
تهیه و طرح مجمتعهای زیستی و واحدهای مسكونی ارزان قیمت و اجرای آنها به طور مستقیم یا با مشاركت مردم با همكاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط در روستا و شهر.
تبصره
دولت موظف است در اجرای پروژهها و طرحهای مسكونی خود به غیر از خانه های سازمانی شهری اولویت را به بنیاد بدهد.
ماده 4
تهیه زمین موردنیاز طرحها و پروژههای بنیاد و آمادهسازی آنها.
تبصره 1
دولت و بنیاد مستضعفان مكلفند زمینهای مناسب خود را جهت اجرای طرحهای مسكونی مصوب شورای مركزی بنیاد به استثنای هزینههای خرید و آمادهسازی (قیمت تمام شده برای دولت) به طور رایگان و قطعی به بنیاد واگذار نمایند.
تبصره 2
اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند زمینهای ملكی خود را به بنیاد هبه نمایند و قانون زمین شهری مانع این امر نخواهد بود.
تبصره 3
هیأتهای هفت نفره واگذاری زمین و سازمان جنگلها و مراتع مكلفند زمینهای دولتی مناسب را جهت واگذاری و اجرای طرحهای مسكن روستایی پس از اعلام نیاز بنیاد به شرط نداشتن كاربری كشاورزی در اختیار بنیاد قرار دهند.
تبصره 4
دولت موظف است نسبت به تأمین آب و برق، راه، مدرسه، درمانگاه و دیگر نیازمندیهای عمومی این طرحها از طریق وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط اقدام لازم به عمل آورد.
ماده 5
كمك در جهت تأمین مصالح ساختمانی كشور از طریق تولید. تهیه، توزیع.
تبصره
وزارتخانههای صنایع و معادن و فلزات موظفند در مورد صدور موافقتنامههای اصولی و اجازه بهرهبرداری از معادن با اولویت برای بنیاد اقدام نموده و بنیاد از شمول محدودیتهای ماده 38 قانون معادن مصوب 1/3/1362 مستثنی است.
تبصره 2
دولت موظف است سهمیه لازم از مصالح ساختمانی و ماشینآلات موردنیاز را در اختیار بنیاد قرار دهد.
تبصره 3
بنیاد مستضعفان مكلف است كارگاهها و كارخانجات تولید شن و ماسه، مصنوعات بتنی و سیمانی، آجر، گچ و آهك خود را در حد نیاز به بنیاد واگذار نماید
ماده 6
نظارت بر پرداخت و مصرف وامهای قرض الحسنه مسكن روستائی و ارزان قیمت شهری كه از محل منابع مالی و سیستم بانكی كشور تأمین میشود.
تبصره
دولت موظف است در اجرای این ماده اعتبارات لازم را به صورت قرضهالحسنه تأمین نماید.
ماده 7
تهیه طرحهای هادی و اصلاح معابر در روستاها، با هماهنگی دستگاههای ذیربط و اجرای آن با مشاركت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت
ماده 8
تهیه و ارائه طرحهای لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق مسكونی روستائی آسیبدیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشاركت مردم و هماهنگی با سازمان و ارگانهای ذیربط
ماده 9
اركان بنیاد عبارتند از: الف ـ شورای مركزی. ب ـ سرپرست. ج ـ بازرسان
ماده 10
شورای مركزی به عنوان عالیترین مرجع تصمیم گیری بنیاد دارای پنج عضو به ترتیب ذیل میباشد.
الف ـ یك نفر روحانی (نماینده مقام معظم رهبری در صورت تعیین).
ب ـ نماینده دولت (وزیر مسكن و شهرسازی)
ج ـ سه نفر از مهندسین و كارشناسان ساختمان شهرسازی به انتخاب دو نفر فوق الذكر.
تبصره
اعضاء شورا از بین خود یك نفر را به عنوان ریاست شورا انتخاب مینمایند.
ماده 11
روحانی عضو شورای مركزی علاوه بر وظایف عضویت در شورا مسئولیت انطباق فعالیتهای بنیاد یا موازین شرعی را خواهد داشت.
تبصره
روحانی عضو شورا موظف است در مواردی كه اجرای هر قسمت از مواد این قانون كه نیاز به اذن ولی فقیه دارد موضوع را از محضر معظم له استعلام نماید
ماده 12
وزیر مسكن و شهرسازی به عنوان نماینده دولت علاوه بر وظایف عضویت در شورا پاسخگوی مجلس در حدود اختیارات خواهد بود.
ماده 13
یكی از اعضاء شورای مركزی به عنوان سرپرست و بالاترین مقام اجرائی بنیاد، برای مدت چهار سال توسط شورای مركزی انتخاب و با حكم ریاست آن منصوب خواهد شد و انتخاب مجدد وی بلامانع است.
تبصره
شورای مركزی میتواند سرپرست بنیاد را با حداقل 3 رأی عزل نماید.
ماده 14
دونفر بازرس از بین كارشناسان ذیصلاح توسط شورای مركزی برای مدت یك سال انتخاب خواهند شد و انتخاب مجدد آنان بلامانع است
ماده 15
15ـ بودجه، امكانات و منابع مالی بنیاد عبارتند از:
1. حساب 100 حضرت امام مدظله.
2. كمكهاینقدی و غیرنقدی از قبیل زمین، مستغلات، مصالح ساختمانی و غیره كه از طرف مردم، دولت و سایر نهادها و دستگاهها به بنیاد واگذار میشود.
3. كمكهای بلاعوض بنیاد مستضعفان صرفاً برای تأ,ین مسكن فقرا و محرمان صرف میگردد و بنیاد مسكن گزارش فعالیتهای انجام شده از محل اعتبارات فوق را به صورت سالانه به بنیاد مستضعفان ارسال مینماید.
تبصره
وزارت امور اقتصادی و دارائی مكلف است كمكهای موضوع بند 1 و 2 و 3 این ماده را به عنوان هزینههای قابل قبول مودیان محسوب نماید.
4. كمكهای دولت در بودجه سالیانه كل كشور منظور میگردد.
5. درآمد حاصل از فروش مصالح تولیدی كارگاهها و كارخانجات متعلق به بنیاد و توزیع مصالح ساختمانی و ارائه خدمات فنی.
ماده 16
بنیاد از پرداخت مالیات بردرآمد و عواید حاصل از مشاركت و مالیات سهم سود در شركتهای وابسته معاف میباشد.
ماده 17
بنیاد دارای شخصیت حقوقی بوده و نمایندگی قانونی بنیاد با سرپرست بنیاد است و میتواند برای طرح دعاوی و شكایات یا برای هر اقدام قانونی دیگر نماینده و یا وكیل تعیین و به مراجع قضائی، اداری، انتظامی و ثبتی معرفی نماید.
تبصره
بنیاد از پرداخت هزینههای دادرسی در تمام مراجع قضائی معاف میباشد
ماده 18
بنیاد در جهت انجام وظایف خود می تواند در استانها، شهرستانها و بخشهای كشور دارای شعب و نمایندگی باشد.
ماده 19
آئیننامه اجرائی این قانون توسط شورای مركزی تهیه و به تصویب وزیر مسكن و شهرسازی خواهد رسید.
ماده 20
از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون كلیه قوانین مغایر با آن ملغی میگردد.
اساسنامه فوق مشتمل بر بیست ماده و پانزده تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه هفدهم آذرماه یكهزار و سیصد و شصت و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 9/10/1366 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی